Iraq: People, History, Politics (Hot Spots in Global Politics)

العراق: الناس والتاريخ والسياسة (النقاط الساخنة في السياسة العالمية) تأليف: غاريث ستانسفيلد

Iraq: People, History, Politics (Hot Spots in Global Politics)

by Gareth Stansfield (Author)  Format: Kindle Edition

 2nd Edition, Kindle Edition

Few countries can claim to have endured such a difficult and tortuous history as that of Iraq. Its varied peoples have had to contend with externally imposed state-building at the end of the First World War, through to the rise of authoritarian military regimes, to the all-encompassing power of Saddam Hussein’s dictatorship. They have endured destructive wars, internationally-imposed sanctions, and a further bout of destabilizing regime change and subsequent state-building from 2003. The recent rise of the Islamic State, the consolidation of the Kurdistan Region, and the response of the Shi’i populace have brought the country to a de facto partition that may bring about Iraq’s final demise.

The second edition of Iraq: People, History, Politics provides a comprehensive analysis of the political, societal, and economic dynamics that have governed Iraq’s modern development. Situating recent events within a longer historical timeframe, this book is a must-read for anyone wanting to understand the deep histories that underpin the contemporary politics of this war-torn and troubled state.

العراق: الناس والتاريخ والسياسة (النقاط الساخنة في السياسة العالمية)

تأليف: غاريث ستانسفيلد

الطبعة الثانية ،

قلة من الدول يمكنها الادعاء بأنها تحملت مثل هذا التاريخ الصعب والمتعرج كتاريخ العراق. كان على شعوب العراق المتنوعة أن تتعامل مع بناء الدولة المفروض من الخارج في نهاية الحرب العالمية الأولى ، وصولاً إلى صعود الأنظمة العسكرية الاستبدادية ، إلى القوة الشاملة لدكتاتورية صدام حسين. لقد عانوا من الحروب المدمرة ، والعقوبات المفروضة دولياً ، ومرحلة أخرى من تغيير النظام المزعزع للاستقرار وما تلاه من بناء الدولة منذ عام 2003. ثم صعود الدولة الإسلامية مؤخراً ، وتوطيد إقليم كردستان ، ورد فعل الشيعة. لقد أوصل السكان بالبلاد إلى تقسيم فعلي قد يؤدي إلى زوال العراق نهائيًا.

يقدم الإصدار الثاني من كتاب “العراق: الشعب والتاريخ والسياسة” تأليف لأستاذ الدكتور غاريث ستانسفيلد تحليلاً شاملاً للديناميكيات السياسية والمجتمعية والاقتصادية التي تحكم التطور الحديث للعراق. من خلال وضع الأحداث الأخيرة في إطار زمني تاريخي أطول.

ننصح بقراءة هذا الكتاب لأي شخص يرغب في فهم التواريخ العميقة التي تدعم السياسات المعاصرة لهذه الدولة المضطربة والتي مزقتها الحرب.